Dag 1 - Einde van een jaar, einde van een tijdperk - Reisverslag uit Peking, China van Michel & Karen Kamp - WaarBenJij.nu Dag 1 - Einde van een jaar, einde van een tijdperk - Reisverslag uit Peking, China van Michel & Karen Kamp - WaarBenJij.nu

Dag 1 - Einde van een jaar, einde van een tijdperk

Door: Michel

Blijf op de hoogte en volg Michel & Karen

31 December 2014 | China, Peking

31 December. Standaard een dag om zaken af te sluiten. In dat opzicht is 31 december 2014 voor ons niet anders. Of toch wel? Dit keer sluiten we immers niet alleen een jaar af, maar ook een soort "tijdperk": de tijd vóór Sundy. Het klinkt misschien wat melancholisch, maar we weten zeker dat alles van vóór vandaag de komende decennia zo aangeduid zal worden. Zinnen als "Ja maar, toen was Sundy er nog niet bij" of "Toen waren we nog met z'n drietjes" zullen tot in lengte van jaren de revue blijven passeren.
Maar voordat we aan het nieuwe tijdperk "mèt Sundy" kunnen beginnen, moet er eerst een tijdreis worden gemaakt: zeven uur vooruit. En dat precies tijdens de jaarwisseling... De wisseling van tijdzones en de start van het nieuwe jaar verliepen (gelukkig) ongemerkt. De vraag is ook of je in een Chinees vliegtuig op elf kilometer boven nagenoeg onbewoond Siberië op een "knallend uiteinde" zit te wachten...
Terwijl Waalwijk zich opmaakte voor een feestelijk begin van 2015, waren wij aan het proberen met nog maar een keer gaan verliggen op een krappe vliegtuigstoel om eindelijk in slaap te komen.
En Sundy? Haar nieuwe jaar was inmiddels al begonnen. Kortom: zonder het zelf in de gaten te hebben, liep ze op ons èn haar grote broer Sonam voor...

• 01 Januari 2015 - 21:44

Boukje: