Dag 4 - Warm onthaal in Yunnan - Reisverslag uit Kunming, China van Michel & Karen Kamp - WaarBenJij.nu Dag 4 - Warm onthaal in Yunnan - Reisverslag uit Kunming, China van Michel & Karen Kamp - WaarBenJij.nu

Dag 4 - Warm onthaal in Yunnan

Door: Michel

Blijf op de hoogte en volg Michel & Karen

03 Januari 2015 | China, Kunming

Vandaag mogen we weer op reis: naar Yunnan, de provincie in het zuiden van China, grenzend aan Myanmar, Laos en Vietnam. Waarom? We gaan naar Sundy! Althans: we gaan weer een grote stap zetten, letterlijk in de goede richting. Maar omdat China nou eenmaal een enorm groot land is, neemt deze reis wel weer zo'n beetje de hele dag in beslag. Om 12:40 uur vertrekt het vliegtuig, dus al om 9:30 uur met het busje naar het vliegveld. Hier hebben we weer voldoende tijd om ons te verbazen over een aantal typisch Chinese zaken.

Dat begint met de Security. Bij aankomst op het vliegveld is het vrij rustig, maar het wemelt er van de beveilingsmensen. Bij déze bagagecontrole weten ze tenminste wat fouilleren is: van top tot teen, links en rechts, voor en achter. Het lijkt wel een massage! Alleen de irritante piepjes maken het wat minder aangenaam. Waarschijnlijk worden voor deze job dienstplichtigen gerecruteerd: hele hordes in het zwart geklede jongens en meiden worden ingezet om de veiligheid te waarborgen. Vooral bij de shift-wisseling om 12:00 uur krijg je het gevoel in een 70's James Bond-film beland te zijn, alleen Blofeld zelf ontbreekt nog...

Ook bij de vele restaurantjes, winkeltjes en informatiebalies wemelt het van de mensen. Geen reizigers, maar medewerkers. Nou ja, werkers...Een snelle steekproef toont aan dat per 10 m² ongeveer 1 medewerker gepost wordt. Een winkeltje van 8 x 8 meter herbergt dus 6 man (of veelal vrouw) aan personeel. En klanten? Die zijn vaak in geen velden of wegen te bekennen! Dus wat doe je dan als doorgewinterde bediende? Inderdaad: hangen, gapen, appen, kletsen met je collega, of gewoon: niks. Ja, proberen wakker te blijven, natuurlijk...
Onze mening uit 2009 is dan ook nog niets veranderd: Chinezen zijn over het algemeen geen vervelende mensen, maar zích vervelende mensen.

De drie uur durende vlucht verloopt zonder problemen. Alleen de vol enthousiasme bestelde pork lunch valt wat pittiger uit dan verwacht. Dat had je natuurlijk kunnen weten in China...Een bekertje cola doet in zulke gevallen gelukkig wonderen!

Omdat Kunming, de hoofdstad van Yunnan, zo zuidelijk ligt, worden we getrakteerd op een beetje zomer. Terwijl we uit Beijing vertrokken met een temperatuur van -7 graden, stappen we nu bij +17 graden uit het vliegtuig. Dit voelt als een warm welkom. Op het vliegveld worden we opgewacht door gids Angela. Zij zal ons de komende week in Kunming en Qujing begeleiden. En ze heeft direct fantastisch nieuws: de overdracht is zondag al! Wat je noemt een warm onthaal!

Angela stelt voor om samen ergens te gaan eten, dus gaan we met haar mee de stad in. We belanden bij een eettentje dat we zelf absoluut snel voorbij zouden zijn gelopen. Het pakte echter prima uit. Op een bankje, half buiten, in een t-shirt, om 7 uur 's avonds. Dat konden we ons vanochtend nog niet indenken...

De dag eindigt met een meeting, zoals Angela het noemt. Voordat we Sundy morgen gaan ontmoeten, wil ze alles, niet onterecht, uitgebreid doorspreken. Hè, wat? Morgen al? Dat betekent dat dit voor ons de laatste avond samen is! En vanaf morgen wordt alles anders...

• 03 Januari 2015 - 21:49

Jo Knippenberg ,oma Van Quinn.:

Spannend voor jullie zeg.
    Wat een mooie dag gaat dat worden.

Groetjes.

• 03 Januari 2015 - 21:53

Vd Koelen :

Waauw... Morgen ontmoeten jullie Sundy. Vanaf dan is weer alles anders. Wij wensen jullie een goede nachtrust en veel succes en geluk met de overdracht morgen. Wij zijn zeer benieuwd.....

• 03 Januari 2015 - 21:57

Kim:

Ik wens jullie heel veel succes en geluk morgen!

• 03 Januari 2015 - 22:10

Benno:

Wat een spannende dag morgen!

• 03 Januari 2015 - 22:11

Francis En Piet:

Dat is nog eens goed nieuws. Morgen de overdracht van Sundy al. Zoals jullie al hoopten. Ik denk dat het weinig slapen wordt vannacht. Maar toch een goede nachtrust en dan morgen een heel mooie dag. Sundy in jullie armen sluiten en lekker genieten. Veel liefs van ons.

• 03 Januari 2015 - 22:23

Tiny En Jopie:

SPANNEND morgen. Slaap lekker en ga genieten met Sundy

• 03 Januari 2015 - 22:46

Wim En Franca:

we zijn er in gedachten bij samen met Sonam en het hondje.....
    Wat snel, morgen al en op deze bijzondere dag voor jullie

• 03 Januari 2015 - 22:47

Angelique:

Hopelijk kunnen jullie vannacht nog een beetje slapen door deze verassing alle spanning en stress.
    Maar jullie dochter verwacht morgen vast twee fitte uitgeslapen ouders die er morgen de hele dag tegenaan kunnen Geniet er nog even samen van heel veel succes morgen veel liefs

• 03 Januari 2015 - 23:30

Peggy:

Hallo beiden,
    afgelopen april gingen we jullie voor om onze jongste zoon Yong op te halen. Angela was ook onze gids. Ben benieuwd of jullie hebben gegeten bij ons favoriete tentje (tegenover de markt). We hopen voor jullie dat Sundy en Sonam elkaar gaan liefhebben zoals onze 2 jongens. Heel veel succes morgen met de overdracht. Wat is dat (weer) spannend!

• 04 Januari 2015 - 10:52

Martijn En Leontine Van Eersel:

Wow, wat een heerlijk nieuws, zomaar een dag vroeger! Dat is beter dan opeens een dag later... ;-) (zoals bij ons!). Dat betekent dat jullie Sundy inmiddels al in de armen gesloten hebben, gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar de foto's! Geniet van alles!

• 04 Januari 2015 - 11:32

Andy:

dag 4 leest als een spannend boek, een pageturner, ik kan niet wachten op het verslag van dag 5 hoe het de ontmoeting is vergaan en natuurlijk hoe die kleine meid het heeft ervaren. Wat een indrukken zullen dat worden voor jullie alle drie. Veel plezier en geniet van iedere seconde.

Groet Andy

• 04 Januari 2015 - 12:56

Nicole Veenhof:

Heerlijk dat jullie Sundy toch vandaag al bij jullie hebben! Zo bijzonder om ze allebei op dezelfde datum te krijgen. Jullie zullen ondertussen al wel volop genieten van haar. Eerst van de kleine genieten en daarna zijn we natuurlijk ook wel erg benieuwd naar het verslag en de foto's :-)

• 04 Januari 2015 - 12:59

Jeanne:

Lieve Karen en Michel,
    Wat n prachtige dag moet dit voor jullie gaan worden!
    We genieten van jouw verhalen Karen, ik zou de tekst uit gaan geven als boek.
    We wensen jullie n fantastische ontmoeting toe met jullie nieuwe telg!!!
    Van nu af aan is alles anders
    Lieve groet van tante Jeanne en ome Kees

• 04 Januari 2015 - 15:56

Guus En Tineke Peltenburg:

Wat een mooi bericht, en inmiddels al in jullie armen, geniet van deze bijzondere dag!
    Lieve groeten
    Guus en Tineke

• 04 Januari 2015 - 16:46

Erik, Jessica, Yue Lin En Kai Brink:

Ohhhhhh wow, als jullie dit lezen is Sundy al bij jullie. Fantastisch zeg dat de overdracht al op zondag was. Angela heeft het destijds ook nog voor ons geprobeerd maar helaas. En ik zie dat Sundy in 'Kai" zijn bedje ligt. Allemaal good memories.
    Geniet en doe de groeten aan Angela.

Liefs van Jessica
    Erik, Yue Lin en Kai (ook uit Yunnan)

• 05 Januari 2015 - 16:37

Monique:

Vandaag een leuk stukje in de Volkskrant over China en de slapende verkopers bij de kiosken. Kennelijk is er echt een 24/7 maatschappij en gaan sommige verkopers helemaal niet naar huis en slapen telkens ff in hun winkeltje ..... Leuk om jullie live verhalen te lezen!