Dag 10 - Waterlanders - Reisverslag uit Kunming, China van Michel & Karen Kamp - WaarBenJij.nu Dag 10 - Waterlanders - Reisverslag uit Kunming, China van Michel & Karen Kamp - WaarBenJij.nu

Dag 10 - Waterlanders

Door: Michel

Blijf op de hoogte en volg Michel & Karen

09 Januari 2015 | China, Kunming

Sundy heeft zich vandaag perfect aangepast aan de meteorologische gesteldheid boven Kunming: het weer was om te huilen! Gisteren aan het eind van de middag is het begonnen met regenen, en nu, 30 uur later, regent het nog steeds. Voor de komende nacht is er zelfs sneeuw voorspeld! En dat terwijl we hier bijna in Laos zitten...

Ook ons kleine meisje houdt het vandaag niet droog. De hele dag huilt ze, simt ze of slaapt ze. Spelen lukt niet of nauwelijks. Vanochtend wil ze zelfs geen rijst of noodles, dus we besluiten haar vandaag maar om de paar uur een flesje melk te geven. Staan en omrollen kosten haar heel veel kracht. Kortom: ze is ziek.
We kunnen diverse oorzaken verzinnen, maar de werkelijke oorzaak zullen we helaas niet te weten komen. Feit is dat vooral haar buikje problemen geeft, dus besluiten we op zoek te gaan naar een apotheek. Gelukkig is er eentje vlakbij het hotel. Het enige probleem is: niemand spreekt er Engels, laat staan Nederlands. Gewapend met een boekje "Wat en Hoe in het Chinees" proberen we laxeermiddel te regelen. Met wat handen- en voetenwerk lukt dit....denken we. We besluiten eerst nog maar even bij Angela te checken of dit goed is, voordat we het aan Sundy geven.
Blijkbaar heeft Sundy geen zin in medicijnen, want voordat we Angela kunnen raadplegen, lost ze zelf de grootste problemen op. Later blijkt dat de medicijnen bedoeld zijn tegen diarree....Fout van het boekje. Voor de toekomst zullen we wel twee keer nadenken voordat we dit boekje inzetten: voor je het weet heb je iemand beledigd of heb je problemen alleen maar vergroot...

Misschien dat het humeur van Sundy, net als bij Sonam, mede bepaald wordt door het weer. De weersvoorspellingen voor Beijing zijn voor de komende week stukken beter, dus laten we hopen dat dit een positief effect heeft. Eerst maar eens zorgen dat we morgen op tijd in het juiste vliegtuig zitten. Helaas mogen we voor deze vlucht maar 2 stoelen boeken (Sundy is nog geen 2 jaar oud, en moet dus bij ons op schoot). Deze in China opgestelde regel houdt nou eenmaal geen rekening met het postuur en gewicht van kinderen...Laten we hopen dat het vliegtuig half leeg is...

• 09 Januari 2015 - 20:53

Jeanet:

Hoi,
    Misschien als mosterd na de maaltijd (oeps, kleine woordspeling), maar hier een paar tips van mijn collega Bert. Heeft aantal maanden in Kunming gewoond. Straat met leuke restaurantjes, dicht bij jullie park, is WenLinJie. Goede kroeg is Salvador' s. Leuke kroeg onder leiding van Joost (ja, NL) is moondog cafe. Tips en nieuws over Kunming op www.goku ming.com.
    Verder ben ik het met anderen eens dat er een groot schrijverstalent bij mikadroom bezig is! Jullie belevenissen zijn geweldig om te volgen. Wish we were
    Groeten en tot op Schiphol,
    Jeanet

• 09 Januari 2015 - 21:36

Angelique:

Oooo wat zielig hopelijk knapt ze snel op Beterschap.
    Voor morgen een hele goede eerste vlucht met Sundy dit is de eerste stap als gezinnetje richting huis
    liefs van ons

• 09 Januari 2015 - 22:06

Vd Koelen :

Ach gossie
    Hopelijk knapt Sundy snel op. Morgen voor jullie een spannende dag. sundy's eerste vliegervaring. Jullie komen een klein stukje dichterbij.
    Dichterbij huis, dichterbij Sonam en iedereen die jullie liefhebben.
    Goeie reis morgen en geniet nog van Beijing.