Dag 5 - With arms wide open.... - Reisverslag uit Kunming, China van Michel & Karen Kamp - WaarBenJij.nu Dag 5 - With arms wide open.... - Reisverslag uit Kunming, China van Michel & Karen Kamp - WaarBenJij.nu

Dag 5 - With arms wide open....

Door: Michel

Blijf op de hoogte en volg Michel & Karen

04 Januari 2015 | China, Kunming

Hoewel velen vooraf vermoedden dat we deze nacht door de zenuwen geen oog dicht zouden doen, hebben we allebei heerlijk geslapen. Dat is waarschijnlijk het grote voordeel van dagelijks pas rond 1:00 uur het bed in duiken...

Ook de ochtend verloopt heerlijk relaxed. Eerst rustig ontbijten in een (op dit moment) veel te groot en daardoor haast leeg Grand Park Hotel, en daarna samen met Angela boodschappen doen. Niet in de plaatselijke buurtsuper, maar wederom in een megastore waar je U tegen zegt: de Walmart. werkelijk alles is hier te koop: van gedroogde kippenklauwen (jazeker: om op te eten) tot het volledige assortiment van V&D. Alleen een plattegrond hebben we helaas niet gezien, terwijl die nou juist zo hard nodig zou zijn...Verd-Walmart was meer toepasselijk geweest. Hoe dan ook: met Angela's hulp vinden we wat we nodig hebben, voor Sundy en voor onszelf.

Om 14:00 uur vertrek richting het 'registratiekantoor' voor de overdracht. Dan blijkt hoe groot en ingewikkeld de stad is: de chauffeur van ons busje moet twee maal keren, vooral omdat diverse wegen eenrichtingverkeer zijn. Als we op locatie aankomen, krijgen we niet het idee dat we goed zitten: een vaag gebouw, met een nog vagere ingang. Als we door de registratiedame binnen worden gelaten, blijkt het kantoor haast leeg te zijn: een grote tafel met enkele stoelen, een grote poster van China en een paar foto's van overdreven blije kinderen aan de muur, en dat was het dan. En nog opvallender: behalve wij, Angela en de registratiedame is er geen mens te bekennen...
Na enkele minuten wat stemmen: de directeur en een medewerkster van het kindertehuis in Qujing en....een huilende Sundy! Ze zit bij de directeur op de arm en is het duidelijk niet eens met de situatie waar ze in verzeild is geraakt. Niemand mag bij haar in de buurt komen, want dan gaat de volumeknop nog wat omhoog. Wij blijven uiteraard braaf op afstand: we willen deze eerste ontmoeting als het even kan niet starten met een afwijzing door onze dochter!
Angela besluit eerst de formaliteiten maar af te handelen, zodat Sundy de tijd heeft om wat te ontdooien. In tegenstelling tot onze verwachtingen lijkt de directeur een vriendelijke man te zijn. Later blijkt dat hij de vroegere directeur is, zijn opvolger schijnt wat minder begaan te zijn met het lot van 'zijn' kinderen...
Omdat alle drie de afgevaardigden geen letter Engels spreken en Angela continu in het Chinees bezig is informatie over Sundy los te krijgen, blijven wij al die tijd maar als twee paparazzo's op gepaste afstand foto- en video-opnamen maken. Iets anders kunnen we immers niet doen. Als Sundy rustig is geworden, wordt ze overgedragen...aan de dame van het kindertehuis. Bij haar op schoot gaat het steeds beter: een muziekje en een rammel-leeuwtje bieden wat afleiding, maar veel actie zit er bij ons meisje nog niet in.
Na een uur besluit Angela te kiezen voor de 'koude overdracht': we verlaten allen het kantoortje, waarbij Sundy snel in de armen van haar nieuwe mama overgezet wordt. Eerst stribbelt ze zachtjes wat tegen, maar als ze samen in het busje gaan zitten, lijkt Sundy zich direct op haar gemak te voelen. Terwijl ze tegen mama aanhangt en wat in mama's zij kriebelt, valt ze in een lichte slaap.

De aankomst bij het hotel verloopt probleemloos, evenals de korte wandeling naar de hotelkamer, waar Sundy samen met mama op bed gaat zitten. Nou ja, zitten? Sundy blijft een beetje hangen, eerst tegen mama aan, daarna licht voorover gebogen. Elke beweging wordt gevolgd, het rammel-leeuwtje houdt ze stevig in haar knuistje en een stukje cake verdwijnt volledig...een beetje in haar mondje, het grootste deel in kleine, eigenhandig door Sundy verkruimelde stukjes tussen het dekbed...Als ze na een uurtje alleen op bed zit en het muziekdoosje ontdekt heeft, komt er een beetje leven. Een voorzichtig glimlachje, een geluidje: ze lijkt redelijk op haar gemak.
Dan komt een nieuwe uitdaging: eten. Het worden noodles op de hotelkamer. Een kinderstoel uit het restaurant biedt uitkomst. Sundy kan lekker zitten en hapt graag de kleine sliertjes van het lepeltje. Ze houdt duidelijk niet van knoeien, want alle stukjes rondom haar mond vangt ze vakkundig op. Valt er toch een stukje, dan gaan haar kleine vingertjes er direct naartoe om het op te rapen en alsnog in haar mondje te stoppen. Daar kan Sonam nog wat van leren!

Na een flesje melk in de pyjama. Het lukt, maar met moeite: niet omdat Sundy niet meewerkt, maar omdat de pyjama nauwelijks en het rompertje helemaal niet meer passen! Deze kleine meid is duidelijk een maatje groter dan verwacht! Ze is 82 centimeter lang en weegt ongeveer 12 kilo! Het scheelt niet veel of Sonam had dus een grote zus gekregen! Geeft niks: Sundy ziet er gezond uit en ze lijkt op dit moment tevreden. Een mooiere start kunnen we ons toch niet wensen?

Met vandaag is nu echt een nieuw tijdperk aangebroken: voor ons de toekomst met Sundy, voor Sundy de toekomst met ons. Hoe deze zal worden? Nog niemand die het kan zeggen.

Sundy,
Live your life with arms wide open
Today is where your book begins
The rest is still unwritten

• 04 Januari 2015 - 18:26

Goudse Keersjes:

Hieperdepiep hoera!! Gefeliciteerd met jullie prachtige dochter!
    Wij zijn ook heel erg blij met ons nieuwe nichtje.

• 04 Januari 2015 - 18:46

Kim:

Gefeliciteerd met jullie mooie meisje! Geniet er van.

• 04 Januari 2015 - 18:48

Vd Koelen:

Eindelijk. Het is zover! Jullie hebben als trotse ouders deze mooie dochter gekregen. Wij wensen jullie ontzettend veel geluk en geniet van de komende dagen met z'n drietjes. En over niet al te lange tijd lekker thuis als compleet gezin samen met Sonam.
    Dikke kus van ons.

• 04 Januari 2015 - 19:01

Peter, Annemarie En Wu Ping:

Wat een mooi meisje hebben jullie in jullie armen mogen sluiten!
    Heel veel geluk samen!

• 04 Januari 2015 - 19:04

Benno:

Wat een prachtige dochter! Het wachten is beloond, gefeliciteerd.

• 04 Januari 2015 - 19:12

Angelique:

Wauw wat een schatje je had alleen nog niet hoeven te oefenen met strikjes en speldjes maar dat komt over een tijdje vast wel goed. hartelijk gefeliciteerd met jullie kleine meisje.
    Veel liefs John, Liek en Kyan

• 04 Januari 2015 - 19:13

Karin:

Gefeliciteerd met jullie dochter! Toch wel een beetje jaloers kijk ik naar al jullie prachtige foto's en gretig lees ik jullie verslagen over dat bijzondere land. En is het toeval of bestaat dat niet... de overdracht op 4 januari!!! Geniet nog maar lekker. Groeten van ons allemaal

• 04 Januari 2015 - 19:21

Martijn En Leontine Van Eersel:

Nogmaals van harte gefeliciteerd me jullie dochter!

• 04 Januari 2015 - 19:35

Francette:

Jullie zien vandaag jullie kindje voor het eerst, wij vieren vandaag de verjaardag van Juan David, voor het eerst bij ons thuis! Wat een mooie wereld is het toch af en toe!!!

• 04 Januari 2015 - 19:41

Angelique:

Heb nu pas het hele verhaal gelezen eerst lekker zitten genieten van de foto`s. Fijn dat het na de overdracht goed gegaan is. Heerlijk om jullie verhalen te lezen en weer lekker mee te genieten.
    Ik kijk wel even op van de lengte en gewicht het is echt een flinke dame.
    Even terug gekeken naar Kyan die was met 2 jr en 3 mnd 11kilo en 85 cm. Sundy haalt Sonam straks nog in. Maar `t is wel een mooi meisje hoor geniet er maar lekker van
    Moest jullie een dikke knuffel van Kyan geven

• 04 Januari 2015 - 19:54

Jo . Oma Van Quinn:

Gefeliciteerd. wat een mooie dochter ,en zusje.
    Heel veel geluk samen.
    Ga lekker genieten ,van elkaar.

• 04 Januari 2015 - 20:20

Michèl:

GEWELDIG!!!

Enjoy!!
    Grtszzz M&M

• 04 Januari 2015 - 20:20

Nicole Veenhof:

Gefeliciteerd met jullie mooie meisje!! Nu heerlijk genieten met en van haar :-)
    Het is inderdaad een flinke dame. Maakt me wel weer aan het twijfelen voor de maat om in te pakken voor Jun Jie!
    groetjes, Chris Nicole en Xiao Song

• 04 Januari 2015 - 20:41

Wendy :

Gefeliciteerd !!geniet van jullie dochter ,super om te lezen
    Dat het goed gaat.wens jullie nog een fijne tijd daar en een hele goede
    Reis terug .gr

• 04 Januari 2015 - 21:14

Francis En Piet:

Gefeliciteerd met jullie prachtige dochter. Nu lekker genieten met z'n drietjes daar en dan een goede terugreis naar jullie eigen stek. Groetjes Francis en Piet

• 04 Januari 2015 - 21:39

Jeanny:

Van harte gefeliciteerd met jullie dochtertje Sundy. Nu heerlijk genieten van elkaar

• 04 Januari 2015 - 21:47

Wendy:

Gefeliciteerd met jullie mooie dochter en deze bijzonder dag!

groetjes,

Wendy ( mama van Finn en Senn )

• 04 Januari 2015 - 21:51

Monique Paans:

Gefeliciteerd, nu lekker aan elkaar wennen en genieten

• 04 Januari 2015 - 22:29

Erik, Jessica, Yue Lin En Kai:

Hartelijk gefeliciteerd met jullie mooie meisje. Ze ziet er blakend gezond uit. En wij vinden haar wat weg hebben van Kai. Grappig. Heel herkenbaar allemaal van de overdracht wat kantoor betreft e.d. Morgen er weer naar toe. Geniet van alles....maar dat gaat vast goed komen.

Gr. Jessica & Co.

• 04 Januari 2015 - 22:46

Davinia En Roel:

Wauw gefeliciteerd met jullie prachtige dochter Sundy.
    Mooie foto's en mooi beschreven.
    Lieve groetjes Davinia Roel en Timo

• 04 Januari 2015 - 23:23

Lauren Sanders:

I read your post with tears of joy! What a beautiful little girl. It brings back so many joyful memories of meeting our Qujing daughter. I was interested in the information about a new director. Do you have a photo of the man? The director that we met was very kind and our daughter seemed to have a kind affection towards him. Many blessings :)

• 04 Januari 2015 - 23:40

Angela:

Wat een prachtig meisje! Gefeliciteerd met jullie dochter, Sundy.
    Geniet van elkaar!
    Lieve groet, Angela

• 04 Januari 2015 - 23:43

Patty:

Gefeliciteerd met jullie prachtige dochter!

• 05 Januari 2015 - 08:21

Gert:

Geweldig verhaal en mooie foto's dit is en wordt een mooi en bijzonder jaar voor jullie 4tjes succes goede reis terug.

Groet,

Gert & Sandra

• 05 Januari 2015 - 09:31

Anouschka:

Gefeliciteerd met jullie dochter. Wat een mooi meisje. Geniet.
    Anouschka

• 05 Januari 2015 - 09:54

Kim:

Hoi Michel en Karin,

Ik lees nu pas jullie verhalen en val meteen met mijn neus in de boter: jullie hebben Sundy inmiddels al op mogen halen. Wat een goed begin van dit nieuwe jaar! Van harte gefeliciteerd!

Groeten,
    Kim

• 05 Januari 2015 - 10:35

Erik En Emlynn:

Hoi Michel en Karin,

Wat fijn om te horen dat het allemaal goed gaat. Wat hebben jullie een prachtige dochter gekregen! Jullie jaar begint echt super. Geniet van elkaar en maak er nog een mooie reis van!

Groetjes,
    Erik en Emlynn

• 05 Januari 2015 - 10:59

Usha:

Gefeliciteerd met deze prachtige meid! Wat mooi om te lezen. Lekker wennen en genieten van elkaar!

Groetjes Usha

• 05 Januari 2015 - 11:27

Tiny En Jopie:

Hartelijk gefeliciteerd met jullie prachtige dochter. Je kunt van je gezicht af de emotie lezen. Heel ontroerend. Nu kunnen jullie echt gaan genieten van Sundy.

• 05 Januari 2015 - 12:04

Greet En Johan Jekel:

Dag lieve ouders van Sundy,

Wij zijn voor jullie onbekenden.
    Jullie echter niet voor ons.
    De grootouders Schapendonk hebben ons over jullie en jullie gezin verteld.
    Dat is al vanaf de komst van jullie eerste kindje en nu dan de tweede. Een koningswens met een zoon en een dochter.
    Laat het goede beging van 2015 een voorteken zijn.

Hartelijke groet,

Greet en Johan Jekel
    Reisleiders Roemenië Rally 2014.

• 05 Januari 2015 - 13:07

Nicole Verstappen:

Gefeliciteerd met jullie dochter!! Wat een mooi meisje, geniet ervan!

groeten Nicole Verstappen

• 05 Januari 2015 - 14:45

Anne-Marie:

Kijk!!!! Daar is ze dan.....het zusje voor Sonam!!! GEFELICITEERD lieve allemaal. Ik hoop dat jullie een paar mooie dagen in Yunnan hebben en dat jullie ook een indruk krijgen van haar eerste levensjaar. T zal wel beperkt zijn wat je daarover te weten komt. Des te mooier om nu in de regio te zijn. Ik heb weer bewondering voor jullie blog met alle muziektips en zo. Ik moet wel lachen om de beschrijvingen over China. Zo ontzettend herkenbaar! Ik wilde vorig jaar voor een nichtje Chinese medische kruiden meenemen Alles afgelopen daarvoor. Uiteindelijk heb ik ze in een "broertje/zusje" van de Wallmart gekocht. Gewoon bij de thee in t schap.......
    Geniet van elkaar, van Sundy en ik hoop tot snel!!!

• 05 Januari 2015 - 14:57

Nina:

Wauw! Gefeliciteerd, Michel en Karin met jullie prachtige dochter, Sonam met zijn zusje, en Sundy met haar ouders en grote broer!
    Geniet van elkaar!!!

• 05 Januari 2015 - 16:58

Tante Jeanne En Ome Kees:

Lieve Karen en Michel, Sonam en Sundy, wat n bijzondere gebeurtenis! En wat n prachtige dochter en zusje !
    Wij gunnen jullie het allerbeste!
    Lieve groet en ook voor jullie ouders natuurlijk van harte gefeliciteerd opa's en oma's!!

Tante Jeanne en ome Kees

• 05 Januari 2015 - 21:27

Marleen:

Hartelijk gefeliciteerd met jullie dochter. Wat is ze mooi. En groot zeg! Geniet van alles!

• 06 Januari 2015 - 07:06

Bartha En Joop Van Heteren:

Hartelijk gefeliciteerd met jullie dochter en een goede thuiskomst

• 06 Januari 2015 - 13:05

Lianne En Andre Kamp:

Wat mooi wat mooi om weer met jullie mee te genieten, te lezen en te kijken hoe t allemaal
    gaat met Sundy. Grappig dat ze al zo groot is , geniet ervan !

Groetjes van Andre en Lianne,
    Bart en Julea

• 06 Januari 2015 - 18:49

Wil En Wim Coppens:

proficiat met jullie dochtertje Sundy. zo te zien een kerngezond kindje. Wat zal Sonam opkijken als hij haar ziet. nu kunnen ze lekker samen gaan spelen.

groetjes wil en wim

• 06 Januari 2015 - 20:55

Marije En Roel:

Wauw Karen en Michel wat een prachtig meisje! Van harte gefeliciteerd! Prachtige foto ook van mama Karen met haar dochter! Liefs Marije en Roel

• 06 Januari 2015 - 21:31

Bas En Jasper:

Gefeliciteerd!!! Eindelijk hebben jullie elkaar in de armen kunnen sluiten. Wat heerlijk voor jullie alledrie om rustig aan elkaar te kunnen wennen.
    Sonam ook gefeliciteerd met je nieuwe speelmaatje!
    Veel plezier nog op de geboortegrond van Sundy.

• 19 Januari 2015 - 12:53

Bianca Pruijssers:

wat een geweldige dag moet dit geweest zijn.
    Gefeliciteerd!