Dag 9 - De lachende Boeddha - Reisverslag uit Kunming, China van Michel & Karen Kamp - WaarBenJij.nu Dag 9 - De lachende Boeddha - Reisverslag uit Kunming, China van Michel & Karen Kamp - WaarBenJij.nu

Dag 9 - De lachende Boeddha

Door: Michel

Blijf op de hoogte en volg Michel & Karen

08 Januari 2015 | China, Kunming

De afgelopen week hebben we heel weinig geslapen, maar dat komt niet doordat Sundy ons wakker houdt. Ook vandaag laat ze pas om 6:20 uur van zich horen. En na een flesje melk valt ze weer opnieuw in slaap, waarna om 7:00 uur onze wekker gaat. Oké, het is geen uitslapen, maar nachten kunnen ook heel anders verlopen...

Nee, onze nachten zijn kort, omdat we iedere dag pas na 1:00 uur de tablet af weten te sluiten, zo verslavend is het schrijven voor de weblog! Hoe dat komt? Omdat we van zoveel mensen zulke geweldige reacties terug mogen ontvangen! Het is hartverwarmend om deze berichtjes te lezen en te zien dat er zo veel mensen met ons mee genieten!
Kort samengevat zou het er dus op neerkomen dat jullie, lezers, ons korte nachten bezorgen, maar iets klopt er niet in deze redenering...
We laten jullie gewoon heel graag onze reis meebeleven!

Na de relatieve rustdag van gisteren is er vandaag weer behoefte aan wat meer actie. Misschien niet zozeer bij Sundy, maar wel bij ons. En omdat we gemerkt hebben dat Sundy zich buiten het hotel beter lijkt te voelen dan op de kamer, kiezen we ervoor voorlopig ons eigen plan te trekken, tenzij Sundy natuurlijk laat blijken rechtsomkeert te willen maken.
Voor deze ochtend staat de Qiongzhusi Tempel op het programma, een grote boeddhistische tempel in de heuvels ten noordwesten van Kunming. Het is een tip van Angela, en ze gaat zelf graag mee. De taxirit er naartoe is volgens Angela een uitdaging op zich, maar achteraf begrijpen we totaal niet waarom. De weg is breed, prima geasfalteerd en nauwelijks steil te noemen. Blijkbaar heeft Angela, die uit Beijing komt, totaal geen bergervaring...

De tempel is ronduit prachtig. Het is er zeer rustig, er zijn geen (Chinese) toeristen en er verblijven slechts tien monniken. Hier en daar ontdekken we nog wat mensen die er wat werken, rondhangen of komen bidden, maar veel zijn het er niet. Mede door de gebrande wierook hangt er een mystieke sfeer. Als even later de zon doorbreekt, komen de vele kleuren van het tempelcomplex prachtig op.
Naast de vele gouden Boeddha-beelden in de hoofdgebouwen, zijn er 500 levensgrote beschilderde stenen beelden te zien. Omdat deze vrij echt lijken, is Sundy hier niet zo van gecharmeerd. Daarom blijft ze samen met papa buiten. En omdat er zo veel moois te zien is , is dat zeker geen straf.

Na 2 uur verlaten we het complex en gaan we terug naar het hotel. Sundy wil maar één ding: slapen! Eerst in de rugzakdrager, dan in de auto, en tenslotte in haar bedje. Als ze om 15:30 uur wakker wordt, blijkt ze helaas weer koorts te hebben. We geven haar een pilletje en gaan na een tijdje nog even de stad in. Sundy kan immers niet de hele dag slapen, en tot nu toe bleek buitenlucht het beste medicijn.

We dwalen even door een oud stukje Kunming, dat volledig opgeknapt wordt tot een nieuwbouwwijkje in traditionele stijl. Een goed project dat er over enkele jaren absoluut mooi uit kan zien. In het verleden hebben we in soortgelijke wijkjes in andere steden immers ook grote sloophamers gezien...
De dag wordt maar weer afgesloten bij de Pizza Hut. Met Sundy bij ons durven we het gewoonweg niet zo goed aan om elders te gaan eten. Jammer, hopelijk kunnen we volgende week in Beijing wat meer variëren.

Hoewel Sundy nog niet helemaal lekker in haar vel lijkt te zitten, heeft ze ons vandaag getrakteerd op het mooiste wat er is: haar eerste echte lachje! Het is werkelijk ongelooflijk mooi om te zien hoe dit kleine meisje langzaam ontdooit en zo'n warme glimlach in huis blijkt te hebben. We hopen dat er nog veel, heel veel mogen volgen!

• 08 Januari 2015 - 21:19

Bertha Kamp:

Wat kan jij mooi schrijven Michel.
    Mooi om te lezen van dat lachje van Sunday
    Wij genieten mee met jullie op deze manier

• 08 Januari 2015 - 21:45

Vd Koelen :

Wat heerlijk om vader en dochter zo samen te zien. Zaterdag weer naar Beijing? Geniet lekker van elkaar.

• 08 Januari 2015 - 21:48

Hettie:

Erg leuk om elke dag mee te mogen genieten van de reisverslagen en te lezen hoe jullie aan elkaar wennen en genieten. Nu nog eventjes alleen met Sundy maar hopelijk snel naar Sonam!!!

• 08 Januari 2015 - 21:48

Francis En Piet:

Wat is het toch ontzettend leuk om de belevenissen van jullie drietjes in China te volgen en Michel, je hebt echt schrijverstalent. Heerlijk, iedere avond even kijken of er al iets binnen is van Mikadroom. En dan vandaag het eerste mooie lachje van Sundy voor jullie. Het kan niet beter. Het mooie kaartje hebben we ook al binnen. Zoals altijd, alles goed geregeld. Groetjes Francis en Piet

• 08 Januari 2015 - 22:21

Jo ,oma Van Quinn:

Bedankt ,voor het mooie verslag.
    Heerlijk , om te zien ,hoe goed het gaat.

knuffje voor Sundy.

• 08 Januari 2015 - 22:33

Angelique:

Ten eerste bedankt voor jullie kaartje echt super leuk beetje volgens onze verwachting leuke achtergrond weer een op trots op te zijn maar die touch haal ik er wel uit hoor. Toen Kyan het kaartje zag riep hij gelijk die gaat morgen mee naar school
    Enne sorry dat we jullie te lang wakker houden maar bij deze Wij gaan jullie verhalen strakjes missen als jullie weer terug zullen zijn. Met die kleine kanjer van jullie gaat het helemaal goed komen heerlijk om te lezen dat ze zich bij jullie op haar gemak begint te voelen. Maarre Michel dat lachje wat ze jullie geeft ik snap dat wel als ik zo behandeld werd zou ik ook gaan lachen. Lekker rond gedragen worden op tijd haar flesje en wat lekkers die lachjes gaan jullie nog wel meer krijgen. Geniet er van
    John, Liek & Kyan

• 09 Januari 2015 - 11:18

Linda:

Mooi om te lezen dat het zo goed gaat daar. Lekker van genieten!

• 09 Januari 2015 - 12:28

Nicole Veenhof:

Zo, weer even tijd om bij te lezen! Super om te lezen dat het zo goed gaat met Sundy en jullie! Daar kunnen we alleen maar van dromen, hopelijk gaat het er bij ons ook zo relaxed aan toe.
    Morgen vliegen jullie al weer terug naar Beijing en vliegen wij door naar Taiyuan! We blijven jullie belevenissen volgen!

• 09 Januari 2015 - 20:59

Marije En Roel:

Wij genieten zeker mee! Vooral van de prachtige foto van Michel en zijn dochter! Wat heerlijk dat jullie de kans krijgen lekker veel tijd met zijn drietjes door te brengen. En wat zal Sonam trots zijn op zijn zusje! Liefs Roel en Marije